A felhasználók nagy része használja a weboldalak belső keresőjét, amikor konkrét információt keres. Viselkedési tanulmányok az is igazolták, hogy a userek egy része egy ismeretlen weblapra érkezve szinte rögtön a belső kereső használatával kezd, anélkül, hogy megpróbálná megérteni a weblap felépítését.
Minden oldalon szerepelni kell a keresőmezőnek!
A keresővel a teljes site-on lehessen keresni, hiszen a belső oldalakra érkező felhasználók nem feltétlenül tudják, hogy a weblap mely részén vannak. Hogyan várhatnánk el, hogy szűkíteni tudják a céltartományt?
A belső kereső minden oldalon ugyanott legyen megtalálható!
Gyakran találkozni azzal a hibával, hogy az oldalsávban található a keresőmező, de oldalsáv nincs minden oldalon, így az ilyen oldalakon vagy áthelyezik a keresőmezőt, vagy egyáltalán nem is érhető el. Egyik sem jó megoldás, mert megtöri a weblap konzisztenciáját.
Az elsődleges keresőfelületen ne használjunk részletes vagy logikaalapú keresést!
Bonyolultabb, sok oldalból álló site esetén szükség lehet részletes keresésre, több szűrőfeltétel beállítással. Ha ilyen lehetőséget is biztosítani akarunk, akkor külön oldalon szerepeljen, és ajánljuk az egyszerű mellé. Ebben az esetben az egyszerű kereső szerepeljen minden oldalon, mellette linkelve a részletes keresést.
Nagy weblapok esetén érdemes helyesírás-ellenőrzést végezni
A webhasználók egy része, például az idegen anyanyelvű, a hátrányos helyzetűek vagy az idősek közül sokan, nem írnak tökéletes helyességgel, ezért nagy kiterjedésű site-ok esetén érdemes helyesírás-ellenőrzést végezni a keresési kifejezésre, hogy a hasonló találatokat is ki tudja szűrni a belső kereső.
A kereső kinézete
Az egyszerű belső kereső konvencionálisan egy viszonylag széles keresőmezőből és egy gombból áll. A gomb lehet a már elterjedt nagyító ikonnal jelölve, vagy szövegesen a „Keresés” felirattal jelölhetjük. Ettől nem igazán érdemes eltérni, mert a felhasználók ezt szokták meg, ezt keresik.
Találati lista
A találati lista megjelenésére is érdemes odafigyelni. Választhatunk a keresőmotorok megjelenéséhez hasonló, egyszerűbb listát, benne a találatok címével, rövid leírásával és linkjével. Esetleg a weboldal egyéb részein már kialakított listanézethez hasonlóvá is tehetjük. Ez gyakran egy dobozos elrendezést jelent, soronként 3-4 találattal. Sokszor kép is van társítva a találatokhoz.