fbpx

Webergonómia

Webergonómia

Webergonómia 150 150 Gálné Atyi Anita - UX tervező, webfejlesztő, tanácsadó

A webergonómia felhasználóbarát megoldások alkalmazásával foglalkozó terület. Célja, hogy a rendelkezésre álló webfejlesztési, design és tartalom elemekkel a felhasználók számára könnyen használható weboldalak készüljenek.

Mi az a webergonómia

„A webergonómia az ergonómia speciálisan az internetes világra értelmezett formája, amely a weblapok használhatóságával és ennek kapcsán az internet felhasználók szokásainak vizsgálatával foglalkozik. Célja a látogatók elégedettségének, hatékonyságának a növelése, a kezelhetőség egyszerűsítése mellett.”

Online rendszerekben más szemléletre van szükség

Egy jól működő weblap elkészítéséhez kell jó programozó, jó designer, jó marketinges és a pontosan tisztában kell lenni a folyamatokkal. Bármennyire furán hangzik is, a legnagyobb problémát legtöbbször az utolsó dolog okozza. Persze nem könnyű minden területre jó szakembert találni, de még nehezebb megérteni, megértetni, hogy a webes működés teljesen más, mint a hagyományos, és a régi, akár jól bevált praktikák itt nagyrészt nem működnek, ezért nem szabad görcsösen ragaszkodni hozzájuk.

Általában egy olyan vállalatnak, ami egyszerre van jelen a hagyományos és az internetes piacon is, teljesen más stratégiát kell alkalmaznia ebben a két közegben, mert az ügyfelek igényei is nagyon eltérőek egy „tégla és habarcs” üzletben és egy webáruházban. Ha a cég valóban teljesíteni akarja küldetését, hosszú távú terveit, akkor szükséges teljesen külön kezelnie ezt a két területet.

A legfontosabb webergonómiai “törvény”

Steve Krug első webergonómiai törvénye megfogalmazza, mi a site-tervezés legfontosabb használhatósági elve: „Ne törd a fejem!”

Ez azt jelenti, hogy a lehetőségekhez képest minden weblapnak magától értetődőnek, könnyen és egyértelműen használhatónak kell lennie. A felhasználóknak minden különösebb gondolkodás és fejtörés nélkül érteniük kell, hogy mi mire való, és hogyan használható a rendszer.

Statisztikák igazolják, hogy a webergonómiai tervezés üzleti szempontból is kifizetődő befektetés, emellett pedig az internet felhasználók „összelégedettségét” is nagyban növeli, ha egyre több a használhatósági ajánlásoknak megfelelő weblap. 

Későbbi blogbejegyzésekben sorra veszem a legfontosabb webergonómiai alapelveket.

A szövegírási alapelvek forrásai:

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg másokkal is!