A webírás alapelvei segítenek a weblapok tartalmát úgy elrendezni, hogy az átlagos felhasználó a legkönnyebben és leggyorsabban megtalálja, amit keres.
Weben mások az olvasási szokások
Webes tartalmak tervezésekor így webírás során is el kell fogadnunk, hogy a felhasználók olvasási szokásai teljesen mások webes környezetben, mint a hagyományos médiában. Steve Krug az alábbi három törvényszerűséget fogalmazta meg a userek viselkedésével kapcsolatban:
- Az oldalakat csak átfutják, nem olvassák végig. Persze vannak kivételek ez alól, de általában csak „letapogatják” az oldalakat a keresett információval kapcsolatos szavakat, kiemeléseket, linkeket keresve. Erről írtam bővebben ebben a bejegyzésben: Hogyan olvasunk a neten? F-mintázat
- Nem optimális döntést akarnak hozni, csak elfogadhatót, amikor kiválasztják a továbbhaladási pontot. Legtöbbször az első hasznosnak tűnő lehetőséget elfogadják. Ha tévednek, egyszerűen csak megnyomják a „Vissza” gombot, és a következő, remélhetőleg jobb linken folytatják a keresést.
- Nem gondolják át a rendszer működését, inkább megpróbálnak átverekedni rajta. Nagyon kevesen olvassák végig a súgót, amikor elakadnak. Inkább próbálkoznak, legtöbbször teljesen véletlenszerűen.
A webes tartalmaknak azonnali hasznot kell nyújtaniuk a usereknek, mert annak a „költsége”, hogy más oldalra kattintsanak, szinte nulla, ezért meg is fogják tenni, hacsak nem kötjük le másodpercek alatt a figyelmüket. A webírást ezekhez az elvekhez kell igazítani, hogy olyan minőségi, könnyen értelmezhető tartalmat nyújtson a website, hogy a felhasználók ne akarjanak más weblapokra kattintani.
A fentiek alapján a webírás 3 legfontosabb alapelve a következő:
Fogalmazzunk tömören!
Maximum fele olyan hosszúak legyenek szövegeink, mint a nyomtatásban megjelenő megfelelőik. Krug harmadik webergonómiai törvénye még ennél is drasztikusabbat mond: „Töröld ki a szöveg felét minden egyes oldalról, aztán töröld ki a maradéknak a felét is!” Ez az ajánlás abból indul ki, hogy a webhasználók általában monitorról lassabban olvasnak, mint papírról. Tehát a weben nincs helye mellébeszélésnek!
Áttekinthető módon írjunk!
Minél rövidebbek legyenek a bekezdések, használjunk sok alcímet, kiemelést, táblázatot és felsorolást! Első pillantásra látszania kell, mely részek függnek össze szorosan, melyek nem, és mik a legfontosabb információk az adott oldalon.
Tördeljük a szövegeket oldalakra!
A weblap tartalmának a lehető legjobban strukturáltnak kell lennie.
Források:
- Steve Krug: Ne törd a fejem! – Felhasználóbarát webdizájn
- Leiszter Attila: Webergonómia – Jakob Nielsen nyomán