Egy sikeres alkalmazás-fejlesztési projektben sok szerep van, amelyek egymással bonyolult kapcsolati rendszerben vannak. Ebben cikkben összefoglalom, mi az egyes szereplők feladata.
Szerepek
Először is szeretném tisztázni, hogy a lentebb felsorolt szerepek nem feltétlenül jelentenek különböző személyeket, vállalkozásokat. Sok esetben előfordul, hogy 1-2 szerepkört ugyanaz a személy vagy cég lát el. Kisebb alkalmazás-fejlesztési projekteknél ez akár 2-3 résztvevőre is lecsökkenhet.
Az alábbi szerepek különíthetők el:
- Ügyfél, ötletgazda
- Projektmenedzser
- Marketing szakértő
- UX tervező
- Designer (grafikus)
- Fejlesztő vagy fejlesztők
- SEO szakértő
Ügyfél, ötletgazda
Az egyik kulcsszereplő. Tőle származik az igény, amiért az egész alkalmazás-fejlesztési projekt elindul. Ő állítja össze a briefet, ami alapjaiban határozza meg a fejlesztési folyamatot. A briefről bővebben ebben a bejegyzésben olvashatsz.
Projektmenedzser
Másik fontos szereplő a projektmenedzser, aki levezényli a fejlesztés szakaszait, minden más szereplővel tartja a kapcsolatot, közvetít. Ő az, aki összeállítja az ütemtervet, meghatározza a szükséges erőforrásokat.
Gyakorlatban sokszor van példa arra, hogy a projektmenedzser szerepkör más szereppel, szerepekkel összevontan van egy kézben. Például jellemző, hogy a marketing ügynökség látja el a projektmenedzsment szerepet. Sőt az is elő szokott fordulni, hogy a projektmenedzser ún. termékmenedzserré növi ki magát. Ennek értelmében a projektmenedzseri feladatokon túl, a marketing szakértő és részben a UX tervező feladatait is átveszi, illetve a többi szereplő (designer, fejlesztők, SEO szakértő) kiválasztása és a velük való teljes kommunikáció is rá hárul.
Marketing szakértő
Az ügyfél céljainak (közönség gyűjtés, eladásnövelés, márkaépítés) megfelelően segít meghatározni a marketing stratégiát, ennek részeként a tartalomstruktúra kialakításában is nagy szerepe van. Gyakran tartalmakat, szövegeket is készít.
UX tervező
Kulcsszereplő, mert az ő kezében futnak össze a szálak. Olyan rendszert tervez, wireframe-eket készít, amelyek megfelelnek az ügyfél és a felhasználók igényeinek, összhangban vannak a marketing stratégiával és a SEO szakértő által támasztott elvárásokkal, mindemellett a designer és a fejlesztők számára megvalósítható. Ebből a cikkből megtudhatod, pontosan mi a UX tervező feladata.
Kisebb, egyszerűbb alkalmazás-fejlesztési projekteknél általában nincs külön UX tervező személy. Ilyenkor ezt a szerepet a fejlesztők és a projektmenedzser (termékmenedzser) látja el.
Designer (grafikus)
A deisgner feladata, hogy az UX tervező által létrehozott tervek alapján, az ügyfél és a marketing szakértő kívánságainak eleget tevő grafikai terveket készítsen. Az alkalmazás bonyolultságától függően több képernyőtervre van szükség. Általában oldal típusonként egyet készít minden olyan képernyőméretre, amelyre optimalizálva lesz az alkalmazás.
Fejlesztő(k)
A fejlesztők azok, akik a többi szereplő által kitalált, megtervezett rendszert megvalósítják, kézzel foghatóvá teszik. Az UX tervező és a designer terveinek megfelelően, a SEO és marketing szakértő munkáját előkészítve megvalósítják az ügyfél ötletét.
A designer mellett ez az a szerepkör, ami szinte mindig egy kézben (vállalkozó, cég) van, mert csak nagyon kivételes esetekben bontható hatékonyan több részre. Ellenben az gyakran előfordul, hogy a fejlesztők más szerepkör feladatait is ellátják, pl. UX tervező.
Egyszerűbb WordPress weboldalak esetén elég tipikus, hogy nincs külön designer, hanem a fejlesztő egy (ingyenes vagy vásárolt) sablont használ fel, aminek már elkészült designja van. Telepítés után az admin felületen bizonyos beállításokkal testre lehet szabni a megjelenést, így külön grafikus nem dolgozik a weboldalon.
SEO szakértő
A SEO szakértő olyan tanácsokat, módszereket ad, amely segítségével a weboldal a keresőkben (Google) minél jobb helyezést tud elérni. Ehhez meghatározza azokat a kulcsszavakat, amelyekre érdemes optimalizálni a weboldalt. Majd egy kézzelfogható stratégiát ad, ami szerint létrehozva a weboldal tartalmait, használva a (meta) beállításait jó eséllyel előrébb tud kerülni a keresőkben.
Ezt a szerepet felejtik el leggyakrabban, és talán ezzel lehet a legritkábban találkozni dedikált személyként. Ennek több oka van:
- Az egyik az, hogy bizonyos feladatait könnyen át tudják venni más szereplők.
- Másik oka valószínűleg az, hogy a SEO szakértők általában nem olcsók, és ha valahol húzni kell a költségeken, sokan ezen a ponton teszik.
- Harmadik oka, hogy a SEO-hoz nagyon fontosak a tartalmak, és a külső linkek, amik egy induló weboldalnál még nem igazán adottak. Így a SEO szakértő szükségességének felismerése gyakran csak hosszabb sikertelen időszak után, éles versenyhelyzetben történik meg.