fbpx

Szereplők az alkalmazás-fejlesztési projektekben

Szereplők az alkalmazás-fejlesztési projektekben

Szereplők az alkalmazás-fejlesztési projektekben 150 150 Gálné Atyi Anita - UX tervező, webfejlesztő, tanácsadó

Egy sikeres alkalmazás-fejlesztési projektben sok szerep van, amelyek egymással bonyolult kapcsolati rendszerben vannak. Ebben cikkben összefoglalom, mi az egyes szereplők feladata.

Fejlesztési projektek szereplői

Szerepek

Először is szeretném tisztázni, hogy a lentebb felsorolt szerepek nem feltétlenül jelentenek különböző személyeket, vállalkozásokat. Sok esetben előfordul, hogy 1-2 szerepkört ugyanaz a személy vagy cég lát el. Kisebb alkalmazás-fejlesztési projekteknél ez akár 2-3 résztvevőre is lecsökkenhet.

Az alábbi szerepek különíthetők el:

  • Ügyfél, ötletgazda
  • Projektmenedzser
  • Marketing szakértő
  • UX tervező
  • Designer (grafikus)
  • Fejlesztő vagy fejlesztők
  • SEO szakértő

Ügyfél, ötletgazda

Az egyik kulcsszereplő. Tőle származik az igény, amiért az egész alkalmazás-fejlesztési projekt elindul. Ő állítja össze a briefet, ami alapjaiban határozza meg a fejlesztési folyamatot. A briefről bővebben ebben a bejegyzésben olvashatsz.

Projektmenedzser

Másik fontos szereplő a projektmenedzser, aki levezényli a fejlesztés szakaszait, minden más szereplővel tartja a kapcsolatot, közvetít. Ő az, aki összeállítja az ütemtervet, meghatározza a szükséges erőforrásokat.

Gyakorlatban sokszor van példa arra, hogy a projektmenedzser szerepkör más szereppel, szerepekkel összevontan van egy kézben. Például jellemző, hogy a marketing ügynökség látja el a projektmenedzsment szerepet. Sőt az is elő szokott fordulni, hogy a projektmenedzser ún. termékmenedzserré növi ki magát. Ennek értelmében a projektmenedzseri feladatokon túl, a marketing szakértő és részben a UX tervező feladatait is átveszi, illetve a többi szereplő (designer, fejlesztők, SEO szakértő) kiválasztása és a velük való teljes kommunikáció is rá hárul.

Marketing szakértő

Az ügyfél céljainak (közönség gyűjtés, eladásnövelés, márkaépítés) megfelelően segít meghatározni a marketing stratégiát, ennek részeként a tartalomstruktúra kialakításában is nagy szerepe van. Gyakran tartalmakat, szövegeket is készít.

UX tervező

Kulcsszereplő, mert az ő kezében futnak össze a szálak. Olyan rendszert tervez, wireframe-eket készít, amelyek megfelelnek az ügyfél és a felhasználók igényeinek, összhangban vannak a marketing stratégiával és a SEO szakértő által támasztott elvárásokkal, mindemellett a designer és a fejlesztők számára megvalósítható. Ebből a cikkből megtudhatod, pontosan mi a UX tervező feladata.

Kisebb, egyszerűbb alkalmazás-fejlesztési projekteknél általában nincs külön UX tervező személy. Ilyenkor ezt a szerepet a fejlesztők és a projektmenedzser (termékmenedzser) látja el.

Designer (grafikus)

A deisgner feladata, hogy az UX tervező által létrehozott tervek alapján, az ügyfél és a marketing szakértő kívánságainak eleget tevő grafikai terveket készítsen. Az alkalmazás bonyolultságától függően több képernyőtervre van szükség. Általában oldal típusonként egyet készít minden olyan képernyőméretre, amelyre optimalizálva lesz az alkalmazás.

Fejlesztő(k)

A fejlesztők azok, akik a többi szereplő által kitalált, megtervezett rendszert megvalósítják, kézzel foghatóvá teszik. Az UX tervező és a designer terveinek megfelelően, a SEO és marketing szakértő munkáját előkészítve megvalósítják az ügyfél ötletét.

A designer mellett ez az a szerepkör, ami szinte mindig egy kézben (vállalkozó, cég) van, mert csak nagyon kivételes esetekben bontható hatékonyan több részre. Ellenben az gyakran előfordul, hogy a fejlesztők más szerepkör feladatait is ellátják, pl. UX tervező.

Egyszerűbb WordPress weboldalak esetén elég tipikus, hogy nincs külön designer, hanem a fejlesztő egy (ingyenes vagy vásárolt) sablont használ fel, aminek már elkészült designja van. Telepítés után az admin felületen bizonyos beállításokkal testre lehet szabni a megjelenést, így külön grafikus nem dolgozik a weboldalon.

SEO szakértő

A SEO szakértő olyan tanácsokat, módszereket ad, amely segítségével a weboldal a keresőkben (Google) minél jobb helyezést tud elérni. Ehhez meghatározza azokat a kulcsszavakat, amelyekre érdemes optimalizálni a weboldalt. Majd egy kézzelfogható stratégiát ad, ami szerint létrehozva a weboldal tartalmait, használva a (meta) beállításait jó eséllyel előrébb tud kerülni a keresőkben.

Ezt a szerepet felejtik el leggyakrabban, és talán ezzel lehet a legritkábban találkozni dedikált személyként. Ennek több oka van:

  • Az egyik az, hogy bizonyos feladatait könnyen át tudják venni más szereplők.
  • Másik oka valószínűleg az, hogy a SEO szakértők általában nem olcsók, és ha valahol húzni kell a költségeken, sokan ezen a ponton teszik.
  • Harmadik oka, hogy a SEO-hoz nagyon fontosak a tartalmak, és a külső linkek, amik egy induló weboldalnál még nem igazán adottak. Így a SEO szakértő szükségességének felismerése gyakran csak hosszabb sikertelen időszak után, éles versenyhelyzetben történik meg.

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg másokkal is!